inntaksregler

Inntaksreglement Terrengsykkel Lillehammer

Gjelder fra desember 2025.

Terrengsykkel er tildelt 7 plasser ved NTG Lillehammer. Avhengig av søkermasse og søkernes skole- og idrettsnivå vil NTG Lillehammer kunne fravike disse kvotene.

Ved NTG Terrengsykkel kan både gutter og jenter søke. Det er også mulig å søke i VG2 og VG3. Det er mulig å søke fra 1. desember. NTG Terrengsykkel kan tilby skoleplass og ta inn utøvere før søknadsfristen 1. mars. Det er likevel ønskelig at det søkes først når karakterkortet er klart i midten av januar. Hvis det søkes før karakterkortet er klart, må dette ettersendes til sportssjef. Søkere som ikke sender inn karakterkort har ikke krav på å bli vurdert.

 

Vurderingskriterier NTG Terrengsykkel Lillehammer

Gjelder fra desember 2025.

 

Inntakskriterier og vekting

I NTGs inntaksreglementet er de generelle inntakskriteriene beskrevet. For søkere til Terrengsykkel gjelder følgende kriterier:

  1. Fysiske, tekniske og taktiske ferdigheter i Terrengsykkel (Idrettslige egenskaper og ferdigheter)

Poengene fra tester og observasjon gir et snitt mellom 1 og 6 poeng.

Søkerens ferdigheter og prestasjonsnivå vurderes utfra inntakssamlinger, hospitering, innsendt videomateriale og i konkurranser.

Fysiske, tekniske og taktiske ferdigheter i terrengsyklingLav måloppnåelse: 1-2 poengMiddels måloppnåelse: 3-4 poengHøy måloppnåelse: 5-6 poeng
Fysiske ferdigheter:
FTP-test:
Gjennomføres på NTG Terrengsykkel sitt rullerom. Gjennomsnittswatt måles i løpet av 20 minutter maksimal innsats. Sluttresultatet trekkes fra 5% for å estimere Funksjonell terskelwatt. Vi bruker Zwift sin standardtest.
Under 3 W/kg for gutter. Under 2,25 W/kg for jenter.3,25-4 W/kg for gutter. 2,5-3,25 w/kg for jenter.Over 4,00 W/kg for gutter. Over 3,25 W/kg for jenter
Ramp-test:
Gjennomføres på NTG Terrengsykkel sitt rullerom.
Kandidaten starter på 100w motstand og motstanden øker med 20w pr minutt til utmattelse. Estimert FTP som danner grunnlag for poengsum er 75% av gjennomsnittswatt siste minutt av testen. Vi bruker Zwift sin FTP Ramp Test
Under 3 W/kg for gutter. Under 2,25 W/kg for jenter.3,375-4,25 W/kg for gutter. 2,625-3,5 w/kg for jenter.Over 4,25 W/kg for gutter. Over 3,5 W/kg for jenter
Evne til å tåle variert trening. Observeres under samlinger og analyse av treningsdagbok. Viser liten evne til å tåle variert trening.
Utfordringer med alternative bevegelsesformer. Viser regelmessige avbrekk i trening.
Viser middels evne til å tåle variert trening. Håndterer noen grad av alternative bevegelsesformer. Viser til lengre perioder med kontinuitet i treningsarbeidet.Viser stor evne til å tåle variert trening. Regelmessig innslag av varierte bevegelsesformer. Viser til høy grad av kontinuitet i treningsarbeidet.
Tekniske ferdigheter:
Evne til å lese terrenget og bruke terrenget til sin fordel for å skape fremdrift.Viser problemer med å henge med resten av feltet i tekniske partier. Bruker tydelig mye ekstra krefter på å tette luker som oppstår i teknisk terreng.Gjennomsnittlig utnyttelse av terrenget. Henger godt med feltet i terrengpartier. Evner ikke å skape luker i partier uten tråkking.Over gjennomsnittlig dyktig til å skape fremdrift i terrenget. Evner å skape luker i partier uten tråkking.
Evne til å vise trygghet og kontroll i teknisk krevende partier under varierende værforhold.Sykler mange B-spor eller triller sykkelen. Unngår hopp og dropp så langt det lar seg gjøre. Tekniske partier påvirker resultatet i negativ retning. Sklir og/eller faller ofte i partier andre syklister er upåvirket av.Klarer å manøvrere seg gjennom de fleste A-spor i NC-løyper, men fremstår usikker og anspent. Blir påvirket i negativ retning hvis det er krevende tekniske løyper eller glatte forhold.Viser stor grad av trygghet i krevende terreng. Viser glede og evne til å sykle utfordrende partier med hopp, dropp, steiner og røtter. Utviser god kontroll i krevende situasjoner.
Evne til å vise generell beherskelse av sykkel under lekfokusert aktivitet med fokus på balanse og presisjon.Viser uvilje til å være med på teknikkøvlser i fellesskap. Behersker i liten grad øvelser hvor balanse og sykkelkontroll er sentralt. Viser liten vilje til egentrening teknikk.Deltar på teknikkøvelser, og viser sporadisk vilje til egentrening. Behersker til en viss grad balanseøvelser i kortere perioder.Utviser glede og vilje ved lekbaserte tekniske øvelser. Behersker godt øvelser hvor balanse og sykkelkontroll er grunnleggende.
Taktiske ferdigheter:
Evne til å bruke fysiske og tekniske egenskaper til sin fordel i rittsituasjoner.Liten evne til å skape eller reagere på situasjoner underveis i konkurranse. Utnytter ikke fysisk og teknisk kapasitet på en hensiktsmessig måte.Reagerer hensiktsmessig på situasjoner som oppstår i konkurranse, men er sjelden den som skaper avgjørende situasjoner.Avgjør ofte ritt til sin fordel ved gode valg i viktige situasjoner. Får ut noe ekstra i konkurranse. Viser god situasjonsforståelse i konkurranse.
Evne til å disponere kreftene på en hensiktsmessig måte i konkurransesituasjoner.Viser liten forståelse av egne grenser. Presterer svært ujevnt. Evner i liten grad å mobilisere krefter på nytt.Feilberegner noen ganger åpningsfart som resulterer i ujevne rundetider. Evner i noen grad å mobilisere krefter på nytt.Viser god forståelse av egne grenser. Viser evne til å presse grenser på riktig tidspunkt.
Evne til bidra til en ønsket gruppedynamikk.Viser liten evne til å trekke gruppedynamikken i ønsker retning. Hevder seg selv på bekostning av andre. Ytrer negative uttalelser i plenum. Liten grad av selvrefleksjon. Viser liten evne og vilje til å forholde seg til gruppas regler. Fremstår lite interessert i å bidra til fellesskapet.Deltar i gruppesettinger når det passer seg slik. Opptrer korrekt, men viser mindre grad av initiativ og har til en viss grad nok med å passe på seg selv. Respekterer hovedsaklig gruppas regler. Fremstår noe anonym i gruppesituasjoner.Påvirker gruppesettinger på en positiv måte gjennom godt humør og gode eksempler. Ser andre rundt seg og deler av kunnskap. Viser initiativ til forbedringstiltak.

2. Prestasjonsnivå
PrestasjonsnivåLav måloppnåelse: 1-2 poengMiddels måloppnåelse: 3-4 poengHøy måloppnåelse: 5-6 poeng
Rittresultater:
Norgescup Terrengsykkel rundbaneJevnt over plasseringer i nedre 1/4 av resultatlisten.Varierende plasseringer, med hovedmengden av resultater innenfor 1/4 til 3/4 av resultatlisten.Jevnt over plassering i øvre 1/4 av resultatlisten.
Regionale konkurranser. Vurderes kun ved manglende resultater i Norgescup.Jevnt over plasseringer i nedre halvdel av resultatlisten.Varierende plasseringer, med hovedmengden av resultater i øvre halvdel av resultatlisten.Jevnt over plassering i øvre 1/5 av resultatlisten.

3. Skolekarakterer
Karaktersnitt, 10. trinn etter 1. termin, gir 4,0 til 6,0 poeng. (Karaktersnitt under 4,0 gir 0 poeng).
Kriteriene vektes på følgende måte:
Fysiske, tekniske og taktiske ferdigheter: oppnådde poeng x 3
Resultater/prestasjonsnivå: oppnådde poeng x 2
Skolekarakterer: snittkarakter x 1 (under 4,0 = 0 poeng)

Kontakt:
Sportssjef Bjørn Ballangrud
E-post: bjorn.ballangrud@ntg.no
Telefon: 92057760