Læreplan for videregående opplæring
Spesifikk læreplan
for
toppidrett sjakk
Studieretningsfag i kombinasjon med/i tillegg til alle studieretninger
Utarbeidet av
Jochen Leiss (Norges Toppidrettsgymnas)
Simen Agdestein (Norges Toppidrettsgymnas)
Vøyenenga, 03. november 1998
Modul I, II og III
Innhold
Kapittel 1:Generell informasjon
1.1 Innledning 3
Kapittel 2:Mål og hovedmomenter
2.1 Felles mål for studieretningsfaget toppidrett-sjakk 4
2.2 Sjakkens grunnleggende teori I 4
2.3 Trening I 6
2.4 Sjakkens grunnleggende teori II 8
2.5 Trening II 10
2.6 Sjakkens grunnleggende teori III 12
2.7 Trening III 13
Kapittel 1: Generell informasjon
1.1 Innledning
Idretten, likeså som samfunnet, vitenskapen og teknologien, har i dette århundret vært i konstant utvikling. Det finnes mange årsaker for denne prosessen, bl.a. utviklingen av treningsmetoder, kosthold, menneskekroppens vekstutvikling, bedre utstyr, profesjonalisering. Den største forandringen har imidlertid skjedd med hensyn til treningsmengden og kunnskapsnivået til utøvere og trenere. Mens «toppidrettsutøvere» trente bare 3-4 ganger pr. uke for 40 – 50 år siden, er det i dag nokså vanlig med 1-3 treningsøkter pr. dag gjennom hele året. Sammen med den andre grunnen for prestasjonseksplosjonen innen idretten, økt kunnskap på områdene biomekanikk, anatomi, fysiologi, fysikk, psykologi og sosiologi kombinert med praktisk erfaring fra treningsarbeid, har utviklingen ført til at det stilles høye krav til både utøvere og støtteapparatet dersom en ønsker å nå høyt internasjonalt nivå.
Denne spesifikke læreplanen for sjakk er et verktøy for trenere som skal utdanne elever, som allerede befinner seg på et høyt ferdighetsnivå i sin spesialidrett når de begynner på videregående skole. Målet er å forberede elever, som ikke er toppidrettsutøvere, men har motivasjonen til å bli det, på en eventuell toppidrettskarriere gjennom formidling av grunnleggende teoretiske kunnskaper og et tilbud på treningsmengde og -kvalitet, som tilsvarer dagens krav for å bli en topp sjakkspiller. Vesentlig i denne sammenhengen er det å henvise til at denne forberedelsen er rettet mot oppbygning av både et meget godt generelt basisnivå og utvikling av idrettens spesifikke basisegenskaper, -evner og -ferdigheter, som danner grunnlaget for senere topp-prestasjoner.
Sjakk er i verdenssammenheng en stor idrett. Cirka 150 land er representert i verdenssjakkforbundet FIDE. I sjakkolympiadene, som tilsvarer VM for landslag og som arrangeres annethvert år, pleier det å være godt over 100 nasjoner med.
Også i Norge er det svært mange som spiller sjakk, men bare en liten del av disse er organisert i klubber og forbund. En undersøkelse i Aftenposten i 1978 viste rundt 500 000 mennesker, spiller sjakk en gang i måneden eller mer. Dette rimer også med leserundersøkelser i VG, som viser at sjakkspalten på gode dager blir lest av omtrent 250 000 mennesker. På organisert nivå er det cirka fem tusen sjakkspillere i Norges Sjakkforbund og Ungdommens Sjakkforbund.
Denne spesifikke læreplanen er lagt opp som et treårig løp (teori/trening I, II, III) med en progresjon gjennom modul I, II og III med en overgang fra en større andel generell basiskunnskap og -trening til mer idrettsspesifikk basiskunnskap og -trening.
Kapittel 2: Mål og hovedmomenter
2.1 Felles mål for studieretningsfaget toppidrett sjakk
Elevene skal
• tilegne seg basiskunnskaper og -ferdigheter innenfor sjakk som danner grunnlag for
en idrettslig utvikling mot et høyt nivå
• få kjennskap til og utvikle holdninger som gir evnen til selv å ta ansvar for egen idrettslig utvikling og til å utvikle seg som hele mennesker
• anvende de teoretiske kunnskapene i den daglige treningsprosessen, i konkurranse-situasjonen og i livssituasjoner
• følge et treningsopplegg som er tilpasset de varierende alders- og prestasjonsnivåer og som skal følge en progresjonsskala som på sikt fører til gode internasjonale resultater
• tilegne seg basiskunnskaper og -ferdigheter innenfor sjakkadministrasjon og sjakkinstruksjon
• ha kunnskap om samspillet mellom menneske, miljø, idrett og helse
• kunne se sammenhengen mellom allmenne fag og studieretningsfag og bruke disse kunnskapene tverrfaglig
2.2 Sjakkens grunnleggende teori I
Mål 1: Elevene skal få en innføring i hvilke ferdigheter, evner og egenskaper sjakkspillere på høyt internasjonalt nivå besitter
Hovedmomenter
Elevene skal
1a ha kjennskap til de direkte og indirekte prestasjonsbestemmende faktorer for sportslig utvikling i sjakk
1b ha kjennskap til sin egen kapasitet i forhold til disse kravene
1c kunne sette realistiske utviklingsmål i forhold til egen kapasitet
Mål 2: Elevene skal ha kunnskap om de viktigste tekniske grunnprinsippene i sjakkens ulike faser
Hovedmomenter
Elevene skal
2a utvikle en god forståelse av grunnleggende posisjonelle og taktiske prinsipper i alle spillets faser
2b ha en viss kjennskap til de fleste stillingstyper og åpninger
2c besitte grunnleggende tekniske ferdigheter i sluttspill
Mål 3: Elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om sjakkpsykologi
Hovedmomenter
Elevene skal
3a forstå betydningen av tankeprosesser for sportslig utvikling og resultater
3b bli bevisst egne tankeprosesser
3c forstå betydningen av et kontrollert tidsforbruk
3d forstå hvorfor ”bukker” inntreffer
Mål 4: Elevene skal forstå betydningen av gode arbeidsrutiner
Hovedmomenter
Elevene skal
4a bli bevisst betydningen av mental, fysisk og sjakklig oppladning foran sjakkpartier og turneringer
4b bli bevisst betydningen av en helhetlig og sunn livsstil for sportslig utvikling
4c bli bevisst betydningen av å planlegge egen tid i forhold til trening, konkurranser, restitusjon og livssituasjonen
Mål 5: Elevene skal få en innføring i prinsippene for de ulike treningsformene og metodene som er vesentlige i sjakk
Hovedmomenter
Elevene skal
5a kjenne til et vidt spekter av treningsformer og -metoder for sportslig utvikling
5b kunne beherske og anvende disse treningsformene og -metodene
Mål 6: Elevene skal få en innføring i sjakkhistorikk
Hovedmomenter
Elevene skal
6a ha kjennskap til partier og livshistorie til samtlige 13 verdensmestere, samt enkelte andre viktige historiske skikkelser i sjakkhistorien
6b få et innblikk i den historiske utviklingen av spillestil og sjakkforståelse
6c ha kjennskap til meritter til de beste norske sjakkspillerne
Mål 7: Elevene skal få en innføring i hvilke ferdigheter og egenskaper som er viktige for å bli ressurspersoner for norsk sjakkliv
Hovedmomenter
Elevene skal
6a få en innføring i sjakkinstruksjon
6b få en innføring i sjakkadministrasjon og turneringsledelse
6c få en grunnleggende innføring i PC-behandling og relevante programmer
2.3 Trening I
Mål 1: Elevene skal tilegne seg individuelle tekniske basisferdigheter som er grunnlaget for en fremtidig videreutvikling mot et høyt internasjonalt nivå i sjakk
Hovedmomenter
Elevene skal
1a utvikle sin generelle datakompetanse og kunne beherske programmer av spesiell
betydning for sjakk (Chess Base, Chess Assistant, Winzip, Utforsker, Internett
osv.)
1b være i stand til å spille sjakk på en eller flere klubber på Internett
1c ha en bred kjennskap til tilbudet av sjakklitteratur og sjakktidsskrifter
1d ha kjennskap til noen av sjakklitteraturens ”klassikere”
1e ha kjennskap til og være i stand til å anvende på en konstruktiv måte de viktigste åpnings- og sluttspillsteoretiske verker
Mål 2: Elevene skal utvikle sitt kunnskapsnivå om sjakk
Hovedmomenter
Elevene skal
2a utvikle et godt og velforberedt åpningsrepertoar
2b være i stand til å spille de fleste åpninger uten engstelse
2c kjenne til grunnleggende posisjonelle prinsipper i ulike stillingstyper
2d utvikle et begrepsapparat for forståelsen av strategiske stillinger
2e utvikle en god sluttspillteknikk
2f utvikle sine taktiske ferdigheter gjennom jevnlige øvelser i kombinasjonsspill
Mål 3: Elevene skal innarbeide gode arbeidsrutiner i trenings- og konkurransesituasjon
Hovedmomenter
Elevene skal
3a ha en hyppig turneringsaktivitet
3b være aktivt med i klubbmiljøet i minst en sjakklubb i nærområdet
3c være med i og bidra til et godt sjakkmiljø på skolen
3d lese sjakkbøker eller sjakktidskrifter jevnlig
3e kunne analysere og trekke lærdom av egne og andres partier
3d føre treningsdagbok
3e planlegge egen tid i forhold til trening, konkurranser, restitusjon og
livssituasjonen
3f føre en sunn livsstil og opprettholde en god fysisk form
3g være seg bevisst og i stand til å kontrollere ytre faktorer som virker inn på konkurransesituasjonen, som kosthold, søvn, hvilke, mentale forberedelser og lignende
3h opptre på en måte som fremmer sjakkens og skolens anseelse
Mål 4: Elevene skal utvikle tekniske og praktiske ferdigheter som vil være til nytte for norsk sjakkliv generelt
Hovedmomenter
Elevene skal
4a utvikle sine skriftlige og muntlige fremstillingsevne
4b få opplæring og praktisk øvelse i sjakkinstruksjon
4c få opplæring og praktisk øvelse turneringsledelse og -administrasjon
2.4 Sjakkens grunnleggende teori II
Mål 1: Elevene skal ha grundig kjennskap til hvilke ferdigheter, evner og egenskaper sjakkspillere på høyt internasjonalt nivå besitter
Hovedmomenter
Elevene skal
1a ha kjennskap til ferdigheter, evner og egenskaper hos enkelte toppspillere
1b kunne karakterisere enkelte toppspillere med særtrekk og spillestil
Mål 2: Elevene skal utvikle sin generelle sjakkforståelse med dybdekunnskap på enkelte områder
Hovedmomenter
Elevene skal
2a utvikle spesialkompetanse i enkelte stillingstyper og åpninger
2b videreutvikle sin posisjonsforståelse
2c utvikle sin generelle sluttspillforståelse
Mål 3: Elevene skal utvikle sine kunnskaper om sjakkpsykologi
Hovedmomenter
Elevene skal
3a være bevist sin egen individuelle spillestil
3b kjenne sine egne sterke og svake sider
3c bli bevisst egne tankeprosesser under trening, sjakkpartier og turneringer
Mål 4: Elevene skal videreutvikle sin kompetanse om trening og treningsmetoder i sjakk
Hovedmomenter
Elevene skal
4a kunne lage en ”arbeidskravanalyse” for egen utvikling
4b kunne tilpasse treningsformer og metoder ut fra egen kapasitet og egne behov
Mål 5: Elevene skal innarbeide og etablere gode arbeidsrutiner
Hovedmomenter
Elevene skal
5a utvikle sin kunnskap om oppladning foran sjakkpartier og turneringer
5b forstå betydningen av en helhetlig og sunn livsstil
5d videreutvikle bevisstheten rundt planlegging av egen tid i forhold til trening, konkurranser, restitusjon og livssituasjonen
Mål 6: Elevene skal utvikle ferdigheter og egenskaper som er viktige for å bli ressurspersoner for norsk sjakkliv
Hovedmomenter
Elevene skal
6a videreutvikle sin kompetanse om turneringsledelse, instruksjon og administrasjon
6b kunne gjennomføre en treningsøkt med en gruppe utøvere i forhold til sportslige og organisatoriske krav
6c kunne formidle basiskunnskaper om sjakk på en instruktiv og spennende måte
2.5 Trening II
Mål 1: Elevene skal videreutvikle sitt kunnskapsnivå om sjakk
Hovedmomenter
Elevene skal
1a utvikle en bred sjakkforståelse med gjennomgang av en stor mengde partier
1b holde seg orientert om hva som foregår på den nasjonale og internasjonale arena
1c være i stand til å forstå og se de ulike åpningsteoretiske diskusjoner som kontinuerlig pågår i en større sammenheng
Mål 2: Elevene skal videreutvikle og stabilisere individuelle tekniske ferdigheter
Hovedmomenter
Elevene skal
2a videreutvikle sitt åpningsrepertoar
2b videreutvikle sin strategiske og taktiske sjakkforståelse
2c videreutvikle tekniske ferdigheter i sluttspill
2d utvikle et bevisst forhold til tidsbruk for dermed å kunne unngå tidsnød
2e eliminere eller redusere antallet ”bukker” til et minimum
2e kunne spille logiske partier og være i stand til å begrunne trekkvalg ut fra generelle grunnprinsipper om sjakk eller spesielle taktiske forhold
Mål 3: Elevene skal videreutvikle gode arbeidsrutiner i trenings- og konkurransesituasjon
Hovedmomenter
Elevene skal
3a opprettholde en hyppig turneringsaktivitet både nasjonalt og internasjonalt
3b være aktivt med i klubbmiljøet i minst en sjakklubb i nærområdet
3c være med i og bidra til et godt sjakkmiljø på skolen
3d lese sjakkbøker eller sjakktidskrifter jevnlig
3e analysere og trekke lærdom av egne og andres partier
3d føre treningsdagbok
3e planlegge egen tid i forhold til trening, konkurranser, restitusjon og
livssituasjonen
3f føre en sunn livsstil
3g opprettholde en god fysisk form
3h være seg bevisst og i stand til å kontrollere ytre faktorer, som kosthold, søvn, hvilke, mentale forberedelser og lignende, som virker inn på konkurransesituasjonen
Mål 4: Elevene skal anvende de teoretiske psykologiske kunnskapene i konkurransene og på trening
Hovedmomenter
Elevene skal
4a gjennomføre øvelser for mental trening
4b innøve gode mentale forberedelse foran konkurranse og trening
4c ta ansvar for egen utvikling
4d følge et variert treningsopplegg for å opprettholde motivasjonen i treningen
Mål 5: Elevene skal videreutvikle sin generelle kompetanse innen instruksjon, turneringsledelse og administrasjon
Hovedmomenter
Elevene skal
5a få praktisk øvelse i turneringsledelse
5c skrive leseverdig stoff for vår hjemmeside på Internett og for Ungdommens Sjakkforbunds medlemsorgan, Førsteraden
5d videreutvikle sin kompetanse i tastaturbehandling for å kunne skrive raskere og på en måte som ikke volder belastningsskader
5f videreutvikle sin kompetanse i relevante dataprogrammer
2.6 Sjakkens grunnleggende teori III
Mål 1: Elevene skal kunne analysere ferdigheter, evner og egenskaper hos internasjonale toppspillere og enkeltutøvere
Hovedmomenter
Elevene skal
1a kunne analysere og forstå partier spilt av internasjonale toppspillere
1b kunne trekke generelle slutninger om et parti på grunnlag av egne analyser
1c kunne forstå og forklare et parti ut fra generelle logiske prinsipper
1d kunne kartlegge sterke og svake sider ved en spiller
1c utvikle en kritisk holdning også til partier spilt av sterke spillere
Mål 2: Elevene skal ha et reflektert forhold til sjakkpsykologi
Hovedmomenter
Elevene skal
2a kunne analysere motstanderens sterke og svake sider og kunne tilpasse eget spill etter dette
2b kunne bruke tankeprosesser aktivt for å forbedre eget spill
Mål 3: Elevene skal kunne analysere arbeidsrutiner
Hovedmomenter
Elevene skal
3a ha et bevisst og kritisk forhold til egne og andres arbeidsrutiner for å kunne
videreutvikle og forbedre disse
Mål 4: Elevene skal være ressurspersoner for norsk sjakkliv
Hovedmomenter
Elevene skal
4a praktisere kunnskaper og ferdigher innen turneringsledelse, instruksjon og
administrasjon for å øke sjakkens anseelse i samfunnet og gi norsk sjakkliv et sportslig løft
2.6 Trening III
Mål 1: Elevene skal videreutvikle sitt kunnskapsnivå om sjakk
Hovedmomenter
Elevene skal
1a spille gjennom en stor mengde partier og kunne sette disse inn i en større sammenheng både åpningsteoretisk og strategisk
1b kunne kommentere den sjakklige nyhetsutviklingen på den internasjonal og nasjonale arena
1c kunne ta del i og bidra til ulike åpningsteoretiske diskusjoner som kontinuerlig pågår
1c ha et variert og godt åpningsrepertoar preget både av dybde- og breddeforståelse
1d utvikle er spesielt godt kjennskap til enkelte stillingstyper
1e utvikle sin individuelle spillestil
1f lære det nasjonale og internasjonale toppsjakkmiljø å kjenne
Mål 2: Elevene skal videreutvikle de individuelle tekniske ferdighetene i
sjakk
Hovedmomenter
Elevene skal
2a kunne ta i bruk både intuisjon og regneferdigheter i forståelsen av en stillingstype
2b spille raskt og konsentrert uten å sose bort tid på unødvendige varianter og tanker
2c eliminere eller redusere til et minimum forekomsten av ”bukker” i egne partier
Mål 3: Elevene skal opprettholde gode arbeidsrutiner i trenings- og konkurransesituasjon
Hovedmomenter
Elevene skal
3a opprettholde en hyppig turneringsaktivitet både nasjonalt og internasjonalt
3b være aktivt med i klubbmiljøet i minst en sjakklubb i nærområdet
3c være med i og bidra til et godt sjakkmiljø på skolen
3d lese sjakkbøker eller sjakktidskrifter jevnlig
3e analysere og trekke lærdom av egne og andres partier
3d føre treningsdagbok daglig
3e planlegge egen tid i forhold til trening, konkurranser, restitusjon og
livssituasjonen
3f føre en sunn livsstil
3g opprettholde en god fysisk form
3h være seg bevisst og i stand til å kontroller ytre faktorer, som kosthold, søvn, hvilke, mentale forberedelser og lignende, som virker inn på konkurransesituasjonen
Mål 4: Elevene skal kunne utarbeide et helhetlig treningsopplegg for et år i sjakk
Hovedmomenter
Elevene skal
4a utarbeide et helhetlig treningsopplegg tilpasset spillestyrke, livssituasjon og ambisjonsnivå
4b ha kontroll over treningen ved hjelp av føring av treningsdagbok, registrering av testresultater og ulike typer observasjoner og analyser
4c vurdere og analysere treningsperioden/-året i forhold til måloppnåelse,
treningsinnsats, treningsinnhold, treningsmengde og gjennomføringen
4d komme med forslag til justeringer for neste sesong
Mål 5: Elevene skal utøve sin kompetanse innen administrasjon og instruksjon til beste for norsk sjakk
Hovedmomenter
Elevene skal
5a arrangere minst en åpen turnering i løpet av skoleåret
5b kunne redigere et sjakkblad eller en hjemmeside på Internett
5c kunne skrive en nyhetsreportasje om sjakk for aviser
5d utvikle salgskonsepter for annonsesalg eller annet inntektsbringende tiltak i forbindelse med sjakkarrangementer
5e kunne redigere og lage en spennende sjakkvideo