Hjem NTG-U Kongsvinger NTG-U Lillehammer tredje best i landet
Foto: Torbjørn Olsen

NTG-U Lillehammer tredje best i landet

Da resultatene fra de nasjonale prøvene ble offentliggjort, havnet tre av våre ungdomsskoler innenfor topp 100.

Bildet over: NTG-U Lillehammer-elevene kunne slippe jubelen løs etter at 3. plassen var sikret. 

I topp 100-listen har både offentlige og private skoler blitt rangert på samlet poengsum i lesing og regning (begge kjønn). NTG-U Lillehammer er nest best i landet etter at resultatene på de nasjonale prøvene ble offentliggjort tirsdag. Med 125 poeng havnet skolen kun ett poeng bak Norges Realfagsgymnas i Bærum og Tolga skole i Hedmark (begge med 126 poeng). Roger Elstad er forøvrig mannen som har grunnlagt både NTG og Norges Realfagsgymnas, NRG. NTG-U Bærum kom på en 9. plass (med 121 poeng), mens NTG-U Kongsvinger med sine 115 poeng, kom på en delt 50. plass av totalt ca. 2.800 skoler (som er antallet grunnskoler vi har i Norge). 

Rangeringen er basert på 9. trinn. NTG har totalt fem ungdomsskoler. NTG-U Tromsø og NTG-U Bodø startet opp denne høsten, og har derfor kun 8. trinn. Disse to ungdomsskolene har dermed ikke blitt tatt med i denne rangeringen. 

Helene Nesje-Haugli er rektor ved NTG-U Lillehammer. Vi har tatt en prat med henne. Hun forteller at hun er lykkelig over resultatene. 

- Jeg blir rett og slett rørt," sier hun. 

Alle våre ungdomsskoler er heldagsskoler der elevene er cirka åtte timer på skolen hver dag, men dette inkluderer fysisk aktivitet, to spisepauser, i tillegg til studietimer. I studietimene får elevene mulighet til å gjøre ferdig leksene sine. Elevene ved NTG-U har dermed ikke hjemmelekser. 

– I studietimene får elevene hjelp med oppgaver av faglærere, og på slutten av hver studietime forbereder elevene seg på hva som skal skje og læres dagen etter. De får kontinuerlig veiledning av faglærere gjennom hele læringsprosessen. De får også vurdering underveis i læringsprosessen, akkurat som de gjør i idretten. Hele skolen har felles struktur på alt fra ukeplaner og prøveplaner til aktivitetsplaner for idretten. Dette gjør at det er lett for elever og foreldre å orientere seg. Vi har et felles mål, og drar hverandre i samme retning, forteller Helene.

Videre legger hun til at de har et godt samarbeid med foreldrene. 

– Det at alle samarbeider om et felles mål tror jeg er oppskriften på et godt læringsmiljø, forteller rektoren.

I følge elevene ved skolen er variasjon en viktig oppskrift på god læring. At det er en god balanse mellom praktiske oppgaver og teori, gjør at det blir lettere å fokusere på skolen. 

Bildene under viser en typisk dag ved NTG-U