Hjem Inntaksøvelser NTG-U Lillehammer

Inntaksøvelser NTG-U Lillehammer

Samtlige søkere blir testet i koordinasjon, spenst/hurtighet, styrke og utholdenhet gjennom følgende basistester:

Koordinasjon

  • Matteturn (Serie med generelle koordinasjonsøvelser)
  • Harres test

 

Spenst/hurtighet

  • 40 meter
  • Lengde uten tilløp
  • 5-stegs lengdehopp

 

Styrke

  • Hengende situps
  • Push up`s

 

Utholdenhet

  • 2000 meter løp på bane (5 runder på en friidrettsbane)

Generelle koordinasjonsøvelser

Hensikt: Teste utøvernes koordinasjon

Utøverne blir vurdert gjennom en gitt serie matteturn.

Utøverne starter med å gå opp i hodestående, markere balanse i hodestående og går direkte inn i dobbel forlengs rulle med påfølgende 180 graders strekkhopp. Dobbel baklengs rulle, opp i stående stilling, fremover og opp i håndstående, markerer balanse i håndstående og slipper kontrollert ned i dobbel forlengs rulle som avsluttes med et strekkhopp med «turnlanding».

Utøverne får tre forsøk, beste serie vurderes (Se videopresentasjon i egen sak).

   

Harres test

Hensikt: Harres test er en kompleks test, som blant annet måler utøverens kroppsbeherskelse, romoppfatningsevne og evne til å utføre retningsforandringer.

Testen gjennomføres som en hinderløype (se skisse), med rulle fremover, vendinger, hopping over og kryping under hekker.

Hekkhøyde 70 cm (både gutter og jenter).

Utøverne gjør tre forsøk i valgfri retning. Beste forsøk registreres som utøverens resultat.

 

  

 

Lengde uten tilløp (stille lengde)

Hensikt: Måle utøverens spenst på to ben

Utøverne hopper så langt de kan med samlede ben fra stillestående posisjon. Det er tillatt å gynge med knærne og svinge med armene, men føttene må ikke beveges før satsen

Utøverne får tre forsøk, beste resultat registreres som utøverens resultat (Se videopresentasjon i egen sak).

 

5-stegs lengdehopp

Hensikt: Måle utøverens spenst og styrke i beinmuskulatur. Utøver starter i samme utgangsposisjon som ved stille lengde. Det er tillat å gynge med knærne og svinge med armene. Utøver satser fra begge bein, gjennomfører to hopp på høyre/venstre fot, så et hopp med samla bein før øvelsen avsluttes med to hopp på Høyre/venstre bein og landing etter siste hopp er på begge bein.

Utøverne får tre forsøk, beste resultat registreres som utøverens resultat (Se videopresentasjon i egen sak).

Øvelsen kan gjennomføres på to følgende måter (Valgfritt hvilken utøverne velger å bruke):

Alternativ 1: Samla - venstre - venstre - samla - høyre - høyre - landing samla bein.

 

  

 

 

Alternativ 2: Samla - høyre - høyre - samla - venstre - venstre - landing samla bein.

 

 

 

40 meter

Hensikt: Teste utøvernes løpshurtighet

40 meter sprint på løpebane. Utøverne starter fra stillestående posisjon, med en fot foran den andre.

Utøverne får tre forsøk, beste resultat registreres som utøverens resultat.

 

Hengende sit-ups

Hensikt: Teste muskelstyrken i bukmusklene og hofteleddsbøyerne.

Målet er å gjennomføre flest mulig repetisjoner med godkjent teknikk.

Utøverne er festet i føttene med knehasene mot kanten, og henger tilnærmet opp-ned. Man skal holde to fingre fra hver hånd gjennom en tauring bak hodet. Hver repetisjon skal helt opp til albuene berører forsiden av knærne og helt ned til utgangsposisjonen.

Utøverne får ett forsøk, som registreres som utøverens resultat (Se videopresentasjon i egen sak).

 

Push up`s

Hensikt: Teste muskelstyrken i armer og overkroppen (armstrekkerne og bryst)

Målet er å gjennomføre flest mulig repetisjoner med godkjent teknikk.

Utøverne ligger på magen med strak kropp. Skulderbreddes avstand mellom hendene med tommel mot skulderspiss. Push up til strake armer, kropp senkes ned igjen til gulv og håndflatene løftes opp fra gulvet, før ny push up gjennomføres. Kroppen skal holdes strak i hele utførelsen for godkjent utførelse.

Utøverne får ett forsøk, som registreres som utøverens resultat (Se videopresentasjon i egen sak).

      

   

2000 meter

Hensikt: Teste utøverens aerobe utholdenhet i løping

Testen gjennomføres på en friidrettsbane. Utøveren skal løpe 5 runder (2000 meter) så fort som mulig.Start i oppreist posisjon med et ben foran det andre.